Najczęstsze błędy przy wyborze i montażu wiaty garażowej — jak ich uniknąć?

Wiata postawiona, a deszcz leje się na maskę. Brzmi znajomo? Miało być szybko i tanio, a więcej z tym problemów, niż pożytku. Samochód i tak dalej moknie, a w ogrodzie stoi niepraktyczna konstrukcja, która nijak nie pasuje do reszty. Przedstawiamy 6 typowych błędów popełnianych przy wyborze i montażu wiaty garażowej. Podpowiemy, jak ich uniknąć oraz na co zwrócić uwagę. Dobrze dobrana i zamontowana wiata to ochrona auta, funkcjonalność i estetyka działki. Dlatego warto odpowiednio przygotować się do takiej inwestycji.
Błąd nr 1: Zbyt pochopny wybór miejsca
Inwestując w wiatę garażową, dobrze przemyśl, gdzie ona ma stanąć. Klasyczna decyzja typu „bo tu było miejsce” z pewnością nie będzie dobrym rozwiązaniem. Ustawienie wiaty ma wpływ na jej funkcjonalność. Nieprzemyślany układ względem słońca, wiatru czy spadków terenu może prowadzić do tego, że będzie ona zupełnie niepraktyczna. Latem auto będzie się nagrzewać, a zimą topniejący śnieg utworzy pod nią basen. Do tego wiatr będzie podwiewał deszcz prosto pod zadaszenie. A co w przypadku, gdy wiata stoi na tyłach posesji i nie ma do niej odpowiedniego podjazdu? Każdy podjazd to przejazd po trawniku.
Nie zapominaj również o odległości od granicy działki. Za mały odstęp może prowadzić do konfliktów z sąsiadami oraz do problemów prawnych. Sprawdź, ile od granicy działki powinna stać wiata garażowa. Wybierając miejsce na wiatę, z pewnością przyda się mapa działki i analiza kierunków świata. Możesz również skorzystać z porady projektanta, aby uniknąć wpadek i w pełni cieszyć się funkcjonalnością swojej wiaty.
Błąd nr 2: Ignorowanie przepisów
Brak zgłoszenia lub złe zgłoszenie to prosta droga do kłopotów z urzędem. Najczęściej popełniane błędy formalne to:
- niezgodność z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP),
- przekroczenie dopuszczalnej powierzchni,
- brak zachowania odpowiedniej odległości od innych budynków i od ogrodzenia.
Złamanie obowiązujących przepisów może prowadzić do kontroli, mandatów, a nawet do nakazu rozbiórki. Stawiając wiatę, należy zachować odległość 3 metry od granicy działki, a jej powierzchnia nie może przekraczać 35m2. Jeżeli nie masz pewności, czy musisz daną konstrukcję zgłaszać, to najlepiej zapytać u źródła. Skontaktuj się z odpowiednim urzędem i spytaj, czy planowana przez Ciebie budowa wymaga zgłoszenia lub pozwolenia. Zapoznaj się z MPZP i sprawdź obowiązujące przepisy. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie sporo nerwów. Zamiast stresować się kontrolami i ewentualnymi karami, będziesz cieszyć się swoją nową wiatą garażową.
Błąd nr 3: Źle dobrana konstrukcja
Wiata garażowa powinna być konstrukcją, która będzie Ci służyć przez lata. Częstym błędem jest wybór tej najtańszej. To jednak nie ten rodzaj zakupu, w którym powinniśmy szukać oszczędności. Przede wszystkim należy postawić na jakość i bezpieczeństwo użytkowania. Efektem szukania wiaty po taniości może być słaba konstrukcja na zbyt cienkich słupkach i z niskim posadowieniem. O impregnacji również możesz pomarzyć. A bez odpowiedniego zabezpieczenia drewno szybko zacznie się niszczyć. Zamawiając wiatę weź pod uwagę swoje potrzeby i rodzaj samochodu. Postawisz wiatę z niskim dachem i już nie wjedziesz swoim SUV-em z boxem. Łatwiej przemyśleć kwestię odpowiednio wcześniej, niż później kombinować, jak podwyższyć konstrukcję. Szukając oszczędności zrezygnujesz z okapu. Efekt? Samochód stoi pod zadaszeniem, ale podczas opadów i tak kapie na niego woda.
Inwestując w wiatę dostosuj ją do swoich potrzeb. Weź pod uwagę wymiary auta, lokalizację i warunki atmosferyczne. Dobrze by było, żeby konstrukcja opierała się na solidnych słupach, miała odpowiednią wysokość i była zaimpregnowana. Wówczas nie tylko będzie świetnie spełniała swoje zadanie, ale również będzie dla Ciebie bezpieczna.
Błąd nr 4: Złe przygotowanie podłoża
Wiata osadzona „na oko” to gwarancja chwiejnej konstrukcji. Źle przygotowane podłoże i niewłaściwy montaż to wręcz proszenie się o katastrofę. Wiata powinna estetycznie wyglądać i być funkcjonalna, ale musi również być bezpieczna dla Ciebie i pozostałych użytkowników. Najczęściej popełnianymi błędami jest brak betonowych stóp lub słupków oraz niestabilne podłoże. Warto zadbać o solidną podstawę. Brak odpowiedniej nawierzchni to także nieprzyjemny dodatek w postaci błota i kałuż. Podłoże powinno być więc wyrównane i utwardzone. Słupy z kolei zawsze należy osadzać w kotwach stalowych, a najlepiej w bloczkach betonowych. Jeżeli nie wiesz jak zamontować wiatę garażową to zleć to zadanie fachowcom. Będziesz mieć większą pewność, że konstrukcja jest stabilna i bez obaw możesz z niej korzystać.
Zobacz naszą ofertę na drewniane wiaty garażowe.
Błąd nr 5: Brak impregnacji i konserwacji
Drewniana wiata to nie konstrukcja „na wieczność”. Szczególnie bez zabezpieczenia. Drewno to piękny materiał, ale wymaga odpowiedniej konserwacji. Najczęstszymi zaniedbaniami jest brak impregnacji lub malowanie „byle czym” oraz brak regularnych przeglądów. W efekcie drewno szarzeje i gnije, a konstrukcja traci na swojej wytrzymałości. Rekomendowane jest stosowanie specjalistycznego preparatu, który ochroni drewno przed promieniami UV, wodą i grzybami. Najlepiej impregnacje wykonać jeszcze przed montażem wiaty i powtarzać ją co 2-3 lata. Raz do roku pamiętaj także o dokładnym przeglądzie. Zobacz, czy konstrukcja nie ma żadnych uszkodzeń i szkodników. W razie potrzeby od razu wymień uszkodzone elementy i zastosuj środki ochronne. Dbając o swoją wiatę, zapewnisz jej maksymalnie długą żywotność. I przez lata będzie spełniać swoje zadania i zachwycać swoim wyglądem.
Błąd nr 6: Estetyka zostawiona przypadkowi
Wiata to często pierwsze, co widać przy wjeździe na posesję. Mimo to spora część osób nie przykłada uwagi do jej wyglądu. Praktyczne zastosowanie jest bardzo ważne, ale w żadnym wypadku nie oznacza, że trzeba zrezygnować z estetyki. Często zdarza się, że wiata całkowicie nie jest dopasowana stylistycznie do domu. Kolor drewna jest „jak z innej bajki” i zupełnie nie pasuje do elewacji pozostałych budynków. Kolejna kwestia to brak jakichkolwiek dodatków. Elementy dekoracyjne robią naprawdę dużą robotę. Trochę roślin i oświetlenie mogą sprawić, że Twoja wiata nabierze jeszcze większego uroku. Wystarczy odrobina kwiatów w ozdobnych donicach czy kratki z pnączem, aby konstrukcja nabrała charakteru. Do tego klimatyczne oświetlenie i nie tylko wiata zyska na wyglądzie, ale również będzie praktyczniejsza po zmroku. Budując drewnianą wiatę warto więc zadbać o spójną koncepcję. Dopasować ją do ogrodu, do domu i do nawierzchni. Harmonijnie wkomponować ją w otoczenie, by zachwycała swoją estetyką, a nie wyglądała jak przypadkowo doklejona.
Zobacz, jak zagospodarować przestrzeń wokół wiaty, by stworzyć spójną i atrakcyjną kompozycję!
Podsumowanie
Wiesz już, jakie są najczęstsze błędy przy wyborze wiaty i co warto przemyśleć, planując taką inwestycję. Unikając tych błędów oszczędzasz czas, pieniądze i nerwy. Dobrze dobrana i zamontowana wiata to nie tylko funkcjonalna konstrukcja, ale też ozdoba działki. Warto spokojnie przemyśleć, w którym miejscu wiata ma stanąć i dostosować ją do pozostałych elementów. Odpowiednio przygotować podłoże i zadbać o impregnację. Zapoznać się z przepisami i uniknąć konfliktów z urzędami. Jeśli szukasz solidnej wiaty garażowej lub potrzebujesz wsparcia to zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami. Chętnie doradzimy i pomożemy wybrać mądrze.